Versterk je immuunsysteem

De medische betekenis van immuniteit is “onvatbaarheid voor ziekte”. Met andere woorden de weerstand van ons lichaam tegen vreemde stoffen en ziekteverwekkers zoals bacteriën, virussen, schimmels en parasieten.

Hoe je immuniteit versterken

Ziek zijn is niet prettig, dus is het belangrijk om de nodige aandacht te besteden aan de versterking van je immuunsysteem. Je kan zelf veel dingen doen om je weerstand op natuurlijke wijze op peil te houden of te versterken.  Meestal staan we pas stil bij ons immuunsysteem als we voelen dat onze weerstand wat lager is. Net dan is je immuunsysteem hard aan het werk om je lichaam te beschermen en dus niet ziek te worden.

Natuurlijke tips om je immuniteit te versterken

  • Voeding: Let op je voeding door gezond te eten en voldoende te variëren
  • Slaap: Zorg dat je voldoende slaapt
  • Sport: Beweeg regelmatig en kies bij voorkeur om dit te doen in de buitenlucht
  • Gewicht: Een gezond gewicht aanhouden is ook belangrijk
  • Stress: Het hoeft niet gezegd dat stressvolle situaties te vermijden zijn
  • Hygiëne: Een goede persoonlijke hygiëne vermindert de kans voor bacteriën
  • Stoppen met roken
  • Drink voldoende water (anderhalve liter per dag is aanbevolen)

Welke vitamines zijn goed voor je weerstand

Gezond en gevarieerd eten zijn zoals hierboven reeds vermeld een goede basis voor het immuunsysteem. Hierdoor neem je in principe alle vitamines en mineralen op die je nodig hebt. Van onderstaande vitamines is het aangetoond dat ze een positieve invloed hebben op je weerstand of immuniteit.

Vitamine C

Vitamine C is de meest bekende weerstandsvitamine. Deze vitamine stimuleert de vorming van witte bloedcellen en draagt niet alleen bij aan een goede weerstand en energie, maar ook een goed functionerend zenuwstelsel, gezonde botten, huid, tanden en bloedvaten. Bovendien zorgt Vitamine C voor een verbeterde opname van ijzer uit het voedsel. Je lichaam maakt zelf geen Vitamine C aan, waardoor het belangrijk is de vitamine C op te nemen via het voedsel en voldoende groenten en fruit te eten.

Vitamine D

De belangrijkste weerstandsvitamine is zonder twijfel Vitamine D. Een klein gebrek aan vitamine D maakt u al behoorlijk vatbaar voor ziekte. Vitamine D krijg je vooral binnen door de inwerking van zonlicht op de huid. De natuurlijke inname in donkere periodes is niet evident. Bovendien is het onzeker of je voldoende opneemt via het voedsel. Bijna 50% van de bevolking heeft Vitamine D tekort. Supplementen kunnen de tekorten aanvullen.

Vitamine A

Vitamine A zorgt ervoor dat we altijd voldoende witte bloedcellen hebben. Belangrijke bronnen van vitamine A zijn bijvoorbeeld vis, melkproducten en boter.

Als u uw weerstand wilt verbeteren, is het belangrijk dat u naast de hierboven vermelde vitamines ook nog voldoende vitamine B6, B11, B12 en E binnen krijgt. De mineralen zink, ijzer, koper en seleen kunnen u ook helpen met het verbeteren van uw weerstand.

Conclusie

Verhoog je natuurlijke weerstand door gezond en gevarieerd te eten. Uitgangspunt hierbij blijft natuurlijk voldoende groenten en fruit. Maar ook andere voedingsmiddelen zoals brood, vlees en zuivel zijn belangrijk. Lukt het (tijdelijk) niet om gezond te eten dan kan je een multivitamine overwegen om je weerstand het hele jaar door op peil te houden.

Immuniteit bij 24pharma

Een sterk en stabiel immuunsysteem is belangrijk om je te beschermen tegen dagelijkse externe agressoren. In deze categorie vind je verschillende vitaminen die de weerstand verhogen en ze op het ideale peil houden. Nu eenvoudig en snel te bestellen bij online apotheek 24pharma.

https://www.24pharma.be/nl/vitamines-nutritherapie/weerstand